ATR 42 EPP
ATR 42 EPP
I když jsem prohlásil, že letos už žádné éro nepostavím, tak mě to nakonec nedalo a o prázdninách jsem se pustil do stavby tohoto krasavce. A proč zrovna ATR ?
Od začátku bylo jen jasné, že to bude něco s kulatým trupem, protože a poněvadž mi ze stavby Airbuse (postaven na přelomu roku 2007/2008) zbylo asi
Když jsem nashromáždil dostatek EPP materiálu, začal jsem se stavbou. Pořízen opět u firmy Čemech v Praze. Na křídlo jsem použil desku o tloušťce 30mm. Ocasní plochy jsou z 10mm EPP. Kýlovku se směrovkou jsem nakonec potáhl balzou kvůli pevnosti. Bál jsem se, že kvůli kormidlům do „T“ bude ocas moc „gumový“ . Trup je vyříznut odporovou pilou z hranolu EPP o průřezu 15/15cm.
Křídlo je vyztuženo nastojato zalepenými uhlíkovými pásnicemi ve dvou řadách, vždy proti sobě ze spodu i shora . Na koncích jsou nalepená překližková žebra, pro případ „škrtnutí“ o zem. Je slepeno ze tří dílů a má můj univerzální profil, něco mezi Clark Y a E205. Kormidla jsou ještě oblepena balzovými souměrnými náběžkami. Trup je dutý, vyříznutý dle šablon. Podvozek je z ocelového drátu o průměru 3mm. Přední podvozková noha je ovládaná servem, spojená přes Y-kabel se směrovkou. Hlavní podvozek je torzní. Kola jsou dvojitá.
Co se elektroniky týče :
Serva: 2 kusy (křidélka) HITEC HS 55, 2 kusy (směrovka + přední podvozek) GWS Park L,
1kus Vigor – nízké servo s kovovými převody (výškovka).
Motory: moje oblíbené E-max 2822 + regulátory Hobby King 18/20 A
Unášeče kleštinové MP-jet, vrtule čína – černé pevné 8/4“ (výrobce nevím).
Kužely – černé plastové 38mm
Akumulátory lipol ZIPPY Flightmax 2200 /
Rozměry: Rozpětí 1300mm
Délka 1130mm
Výška 370mm
Hmotnost: 1160g
Plošné zatížení cca 48g/dm2
Kola: mechová 42mm / 50mm
Když to tak spočítám, tak čistá stavba trvala tak přibližně 3 víkendy. O prázdninách jsem vyřezal všechny díly, na přelomu září a října jsem vše slepil a během posledního týdne jsem po obdržení elektroniky letadlo osadil a dodělal povrchovou úpravu.
Stavěno podle dostupných trojpohledů z internetu a podle fotek skutečných letadel. Porušil jsem slib, že letos už nic nestavím, ale nakonec jsem to nevydržel a nelituju. Tak doufám, že ten „cvalík“ poletí . Tahu je dost (při zkoušce v ruce se udrží na vrtulích).
Teď již jen čekám na slušné počasí vhodné na zálet. Snad již brzy.
O dalším vývoji budu brzy informovat
27.12.2009 byl stroj úspěšně zalétnut.
Další obrázky z průběhu stavby naleznete ZDE.
Video ze záletu najdete ZDE.
A obrázky ze záletu ZDE.
Prostě paráda....! :)
(StepanS, 15. 12. 2009 20:45)