Tetička Ju po roce a čtvrt ( Ju-52 )
Tetička Ju po roce a čtvrt.
Tak se přátelé po roce a čtvrt (článek z 15. 3. 09) dostávám k pokračování téhle story. Ono je těžké do hotového modelu začít osazovat elektroniku, když stavba s ní moc nepočítala. Nezávažnějším úkolem bylo dostat akumulátor do místa, aby vycházelo těžiště. Pomalu a postupně jsem dostával nápady jak a co osadit. Po odhadu celkového odběru jsem připravil silový rozvod k jednotlivým motorům s rozvodnou destičkou v centroplánu křídla.
Dalším elektrikářským oříškem bylo řízení 3 motorů jinak než trojitým V-kabelem. Situaci vyřešil 14-ti kanálový přijímač, kdy kanály 1 a 6 slouží pro křidélka, 2 výškovka, 3 prostřední motor (s vytaženou dutinkou +5V od BEC na konektoru), 4 směrovka, 5 volný, 7 a 8 kanál slouží k ovládání křídelních motorů a jsou mixované na kanál 3. Regulátory od křídelních motorů mají paralelně zapojený BEC (po konzultaci s firmou BEL) a tím by zajištění proudu pro 4 serva nemělo být problém.
Když jsem poprvé všechno propojil a zapnul, tak jsem si oddechnul, že instalace nevzplála žlutým plamenem. Serva běhají, jak mají a nastavil jsem si trojí výchylky pro zálet, což se mi i u jiných letadel osvědčilo.
První roztočení motorů přineslo šok, kdy mi na půl plynu letadlo odtlačilo konferenční stolek a židli, za které bylo zaklesnuto. Vrtule 8x6 E byly opravdu moc, tak došlo k výměně za GWS 8x4 HD. S těmi jsem naměřil odběr 33,2A (to je 11A na motor, doporučeno max. 12A) a příkon 375 W s akumulátorem 2600 mAh / 35C. To je při hmotnosti 1335 gramů výkonová konstanta 280 W na 1 kg a při rozpětí 1680 mm resp. ploše 37,38 dm2 je plošné zatížení (bez plochy výškovky) 35,7 g/dm2.
Chybí již jen drobnost, jako je umístění antén přijímače v úhlu 90°. Pak již nic nebrání připravit se na zálet. Asi to budou nervy a otázkou je zda n chalupě nebo na Sobínce, která by asi pro počáteční zkoušky pojíždění byla lepší, Na chalupě to bude chtít vzít hned do vzduchu. Držte mi palce. Poslední fotky z dokončování přikládám.
Letu a solární energii zdar!
Náhledy fotografií ze složky Ju-52 Pezet