Dopravák
Dopravní letoun ala Airbus A 320 s vrtulovým pohonem.
Jak to vlastně všechno začalo? Modelařit, nebo lépe řečeno létat, jsem začal asi před rokem, těsně po vánocích. A nezůstalo jen u toho, občas i něco postavím. Nejsou to vždy jen tradiční modely. Rád se pouštím i do experimentů, i když to občas nedopadne dle mých představ.
Takže zhruba před rokem jsem náhodou na internetu narazil na model Boeingu 737 s dvěma dmychadly a RCsoupravou na 27 mHz. Jak jsem ale později zjistil, byla to jen hračka ovládaná pouze tahem dmychadel. Tento model jsem zavrhl a pořídil si Bellancu (Ježíšek přines), ale to už by byl jiný příběh. Náhodou jsem na Internetu narazil na video letadla Superairliner od E-flite. Krásný model dopravního letounu o rozpětí kolem 140cm, délky trupu 140cm, pohonem na dvě dmychadla. Byl jsem z něj naprosto unešen. Ať jsem pátral jak jsem pátral, nikdo jej k nám (do ČR) v té době nedovážel. Mimochodem letová ukázka je ve VIDEÍCH.
Zhruba před měsícem jsem ho zcela náhodou spatřil na stránkách Astramodel. Holé éro z EP včetně podvozku a dmychadel (bez motorů) přijde na bezmála 6000 Kč, což je na mě celkem dost. Napadlo mě tedy zkusit štěstí a vyhledat nějaký plánek. A poštěstilo se! Objevil jsem plánek na konstrukční Airbus A320 podobných parametrů jako je ona již zmiňovaná stavebnice. Byl krásnej, ale konstrukční! Na to si netroufám z jednoho prostého důvodu. Při představě, že bych se s ním stavěl několik měsíců a pak třeba při prvním letu zarušilo……..ani nedomýšlet. Navíc jsem příznivcem EPP, takže bylo rozhodnuto - bude to ,,Gumák,,. Pohledal jsem ještě nějaké obrázky na diskusních forech (angličtina je moje slabá stránka, proto čerpám z obrázků) o A 320 a objevil Airbuse dělaného konstrukčně z depronu 3mm. Stáhl jsem spoustu obrázků a bylo rozhodnuto : jdu do něj !
O stavbě bylo rozhodnuto, ale co dál…….
Zapátral jsem po někom, kdo by vyřízl podle mých představ z EPP polotovary trupu, křídel, atd. Po několika e-mailech a asi čtrnácti dnech čekání jsem měl dva půlmetrové tubusy na trup a polotovar kabiny doma. Dík za to patří RCFly a zejména Honzovi Bínovi, se kterým jsem jednal. Mimochodem chlapi dělají nádherné modely nákladních vojenských letounů jako je třeba Transall, Herkules, Spartan a další. Popravdě řečeno podle výkresů na jejich stránkách jsem asi před půl rokem postavil zmenšenou verzi Transalla C 160 o rozpětí 85cm, délce 75cm, s pohonem na 2x ss motor řady 280. Létal pěkně, jen se mírně kolébal do stran zřejmě kvůli absenci vzepětí a špatnému profilu křídla. Teď je odstaven a v budoucnu mu udělám křídlo nové.
Zpět k tomu mému projektu. Během těch 14 dní, kdy jsem čekal na výřezy, jsem se snažil sehnat někoho, kdo by mi vyřízl křídla a ocasní plochy - marně. Na někoho to bylo příliš velké, jiný zase nerad řeže EPP, další mi tvrdil, že by to vyšlo nesmyslně draho……….atp. Jelikož mám doma 20A zdroj, tak jsem dokoupil 2 metry lišty 1x2 cm, čtyři šrouby, dvě křídlové matky, tři metry vodiče, potenciometr, odporový drát a odporová pila byla během hodiny na světě.
Posbíral jsem rady jak vytvořit šablony, jak řezat……atd. Po prvních pokusech jsem zrovna nadšen nebyl, pořád mi chyběla jakási technologie. Martin Prokeš, náš zapřísáhlej,,svahouš,, jak jsem zjistil má odporovku taky, tak jsem se k němu vydal pobrat rozumy. A vyplatilo se. Druhý den jsem zkoušel cvičně řezat z fasádního polystyrénu a ono to dopadlo víc než dobře. Za pár dní jsem u ČEMECHa koupil dvě desky EPP 900/600/30mm. Podle plánků na onoho Airbuse jsem zhotovil šablony (použil profily, tvary a rozměry). Byl jsem z toho orosen, strach však opadl když jsem odloupl negativní odřezky a mezi nima bylo pěkně říznuté křídlo. Nebylo to sice jak z fabriky, ale pro moje potřeby zcela postačující. (Stačilo vzít šmirgl a pár minut jemného broušení to zpravilo). To mi dodalo odvahu a během dalších dvou večerů byly ocasní plochy, pět dílů křídla a zadní zešikmená část trupu hotové.
Teď, když už jsem měl všechny díly pohromadě jsem si udělal představu jak to monstrum vlastně bude velké.
Na obrázku jsou lepenkou slepené výřezy pro představu. Ve finální verzi je však trup o téměř 30cm zkrácený. Čeká mě ještě hodně práce, ale o tom až příště.
19.1.2008
Tak jsem s tím konečně zase pohnul. Došlo ještě na zkrácení trupu. Osadil jsem serva směrovky, výškovky, předního podvozku. Výškovka je nakonec plovoucí - úspora serva. Křidélka a směrovka je z balsové odtokovky na plastových pantech. Serva jsem použil 2x E-flite 75 na křidélka, a 2x HITEC HS 81 na směrovku a výškovku. Trup jsem spasoval, slepil purexem a dobrousil. Ještě dostane balsové náběhy na uložení křídla. Pak zbývá zabudovat do křídla serva křidélek, osadit phonné jednotky a nalepit doplňky (plotýnky, vinglety). A dovymyslet zakrytí spodku křídla, tak aby pasoval s trupem. Tak pomalu končím a jdu pokračovat. Samo se to neudělá!!!
Tady je pár fotek
19.1.2008 večer
Tak serva křidélek jsou již plně funkční a na svém místě. Nalepil jsem vinglety a vnější plotýnky pod křídlo. Zakrytí středu křídla také pořešeno. A to je zatím vše. Teď musím uškudlit ještě ňáký drobáky na pohonné jednotky a aku, jelikož co jsem měl stranou mě sežrala technická a nový výfuk na Favouše....
(3.2.2008)Tak jsem dodělal nějaké estetické záležitosti: paneláž, antény, kryt středu křídla, vystínování oken........fotky budou následovat. Jo, a trup je již kompletně v barvě.
25.6.2008
Jsou tomu téměř na den 3měsíce, kdy jsem se ho poprvé snažil dostat do vzduchu. Po zvětšení křidélek, dovyztužení křídla, předělání výškovky z plovoucí na klasickou "lopatu", revizi elektroinstalace s odstraněním prodlužováku serva smotaného do klubka a výměně přijímače za kvalitnější se nakonec dostavily výsledky a v pondělí 26.5.2008 proběhl první let zcela pod kontrolou. Od té doby už máme společně na kontě dobré 2 hodiny čistého času v luftě.Byl jsem ho předvést na Jeti Model Amperfestu 2008 v nesvačilech, přežily jsme to oba ve zdraví. Byl jsem vyklepaný jak "prvnička", poněvadž je něco jiného lítat za sídlištěm kde se scházíme s naší partou a něco jiného na akci kde je pár set lidí...(mimochodem Petr si taky dodal odvahy a byl v luftě společně se mnou se svojí mrňavou A-14 kou). Díky všem kdo mi pomáhali uskutečnit tento projekt a dodávali mi odvahu, když už jsem s ním chtěl praštit !!!
Pár letových fotek z letiště v Kařízku je v přiložené galerii.
A letová videa jsou zde. www.ikarus.estranky.cz/clanky/videa/vyleceny-dopravak
Náhledy fotografií ze složky Kařízek 31.5.08
Komentáře
Přehled komentářů
Prosimte mohl by si mi poslat nejake rozmery nebo planky A320 ktery si stavel.Dekuji ti moc a letu zdar.napis prosim na e-mail autoservisunhost@seznam.cz
Re: dotaz
(Honza (leguan), 6. 1. 2009 16:30)
Zdravím Petře, nevím odkud jsi, ale tady v Praze se dají koupit EPP desky od Čemecha nebo od Freeairu. Pak ještě u Polenamodels a u Pecky. Pecka je má jen občas, a hlavně předražené! Já osobně je beru u Čemecha . Posílá i dobírkou. F117 je pěkný éro, ale nadělej ji černou jako já.....ze všech stran je to ve větší dálce trojůhelník a jak je černá , tak nepoznáš kam letí (vlastní zkušenost). Pro začátek bych ti ze stíhaček doporučil spíš Gripena, nebo Su 27. Já teď za posledního čtvrt roku postavil 3 stíhačky a se všema spokojenost, ale každá chce trochu jiný přístup k řízení..... Spoustu plánků ke stažení je na www.parkjets.com .Jo jen pro upřesnění to co je v pláncích z 6mm depronu, tak to dělám z 10mm EPP.6mm EPP je moc gumový... Dej vědět co si nakonec vybereš. Tak ať to lítá
Honza
Dotaz
(Petr V, 6. 1. 2009 13:22)Ahoj,jsem začínající modelář a obdivuji všechny kdo mají šikovné ruce a kuráž pustit se do modelařiny RC letadel.Koupil jsem si CESSNU 480 se kterou jsem se učil lítat a po několika pádech a následných opravách jsem už schopen vzlétnout a přistát.Velice mě láká postavit si F117 jako elektrolet,ale nevím kde se dají koupit EPP desky na výrobu.Mohl by jsi mi poradit? Dík Petr.
Pozdrav
(Honza, 24. 12. 2007 0:07)
Ahoj Macpro!
Zálet plánuju na Sobínku.Martin je tam členem, tak mě vezme s sebou.Dokončení stavby snad dopadne do konce března, uvidíme.Pak budu muset najít vhodnou runway .Na leden nám to vychází na 1.1. tak jsme domluveni na poledne na novoroční polétání (jukni na diskusi).
Pozdrav
(macpro, 23. 12. 2007 23:54)Tak Te zdravim. Letadlo moc krasne, kde s tim budes litat ? Akdy ? Pozdravuj Vlastika. Zajdu snad po Novem roce za vama do hospudky
Moc se mi libi tve letadlo.
(Lukas, 8. 9. 2010 15:37)