Su 47 Berkut
Su 47 Berkut
Jak už jistě mnozí víte, tíhnu ke stavbě neobvyklých a na našem modelářském nebi téměř se nevyskytujících strojů. A tak, když zas jednou bylo na prd počasí, tak jsem zašmátral na netu po své nové oběti .
Pár informací o skutečném stroji:
Suchoj Su-47 Berkut (Orel zlatý) je ruský experimentální stíhací letoun páté generace s negativní geometrií křídel, vektorováním tahu motorů a některými prvky „neviditelné“ technologie stealth. V době svého vývoje byl označován jako S-32 nebo S-37. Jeho konstrukce vychází z řady strojů Suchoj Su-27 a využívá řadu moderních prvků. Su-47 má moderní radar, který je schopen zjistit protivníka na vzdálenost několika set kilometrů a supermoderní výzbroj, která umožňuje vedení boje na velké vzdálenosti. K přednostem letounu patří vynikající manévrovací možnosti, které umožňují vyhnout se naváděným raketám.
Technické údaje
- Osádka: 1
- Délka 22,6 m
- Rozpětí křídel 16,7 m
- Výška 6,4 m
- Plocha křídel: 62 m²
- Max. rychlost ve velké výšce: 2200 km/h
- Max. rychlost v přízemní výšce: 1400 km/h
- Dolet (bez doplňování paliva za letu) 3300 km
- Dostup: 18000 m
- Max. přetížení: 9g
- Typ motoru: 2 x Al-37FU, resp. 2 x AL-41F
-
Vzletová hmotnost: 34000 kg (převzato z Wikipedie)
-
Nakonec jsem skončil na www.parkjets.com kde jsem vyhrabal tuhle krásnou, neobvyklou stíhačku. Plánek byl na stavbu z 3mm a 6mm depronu. Samozřejmě jsem si jej upravil pro stavbu z mého oblíbeného EPP.
Plánek jsem si zvětšil, vytiskl a šel do toho. Výřezy byly hotové za pár hodin.Teď ho postupně lepím po večerech a stavba se již chýlí ke konci.
Když už jsem to odtajnil, tak tady je pár obrázků ze stavby........
30.10.2008
Je tomu cca 14 dní, kdy jsem si dodal odvahy a uvrhl Berkuta do atmosféry. První pokusy nebyly zrovna nejlepší. S vrtulí graupner 5,5/4,3" jsem nebyl schopen ho dostat na rychlost, tím pádem ani řiditelně letět. Vždycky se vzepjal a byl jsem rád, že jsem s ním plácnul na placáka na zem. Na rady zkušenějších "stíhacích pilotů" jsem ještě dovážil předek, dal na zkoušku upravenou vrtuli GWS 6/5". S tímto pohonem už jsem se jakžtakž dostal do letové polohy, leč zase vypínal regulátor. Obletěl jsem nad letištěm na Točné necelé dva okruhy a když jsem se snažil o obrat nad lesem, tak jsem ztratil rychlost, stroj se vzepjal a já s ním skončil jak jinak než na stromě. Za pomocí pilotů z Točné jsme ho pomocí lana a bidla dostali dolů. Zaklínil se na borovici, větev byla přímo mezi kachnou a křídlem. Něco málo se odlomilo, křídlo bylo taky rozlomené. Večer jsem měl alespoň co tvořit. Další den jsem vyrazil pod sídliště na vojtěškové pole s různými vrtulemi. Regulátor stále vypínal (25A), dosáhl jsem jen toho, že mi popraskalo křídlo u kořene při přistáních do stvolů vojtěšky....... Křídlo jsem na to vyztužil ještě ze spodu na plocho nalepenými laminátovými planžetkami. Teď je téměř nerozbytné.Vyzkoušel jsem ještě vrtuly APC 6/4" , leč régl opět vypínal. Sehnal jsem od Pepina vrtulníkářský 35A regl Align, který, když dává baterka málo A, nevypne natvrdo, ale začne houpat. S touto konfigurací jsem byl v sobotu 25.10.08 u "brázdy" na popud Abua a dalších pilotů, že chtěj Berkuta konečně viděl v luftu. Starty vypadaj celkem krutě: na 3/4 plynu (na plnej vypínal) se éro vzepne cca pod úhlem nějakých 40/45 stupňů, téměř se zastaví na místě, pak stačí mírně potlačit, aby se srovnal do vodorovné polohy a pak se rozjede a začne poslouchat. Musím říct, že je opravdu perfektně ovladatelný a stabilní! Jen jsem mohl lítat maximálně do těch 3/4 plynu, takže jsem ho nemohl vyzkoušet pořádně na rychlosti. V pondělí jsem byl pro tvrdé aku Li-pol 2200mAh 25C, oproti původním 1300mAh sice taky 25C, ale rok ždímaným ve větroni. Zkouška na zemi proběhla na výbornou, teď už jen čekám na lepší počasí. Letové fotky a video zatím žádné nemám. Jo, ještě dvě věci jsem musel změnit, ovládání výškovek spřažených s kachnami byl přes bovdeny, šly dost ztuha a hlavně strašně pomalu. Vykuchal jsem je a předělal na hliníková táhla (1,6mm alu drát). Druhá věc byly "špičky" výškovek, které se při přistání v trávě zachytávaly a výškovky vyvracely. Špičky jsem odřizl a přilepil na pevno. Pohybuje se teď jen zadní část výškovek. Ve spojení s kachnami to bohatě stačí, rozdíl v ovládání není vůbec znát. Ted se již nemá při přistání co chytat. Silueta Berkuta ve vzduchu je nádherná, nepřehlédnutelná. Tak to je zatím všechno, pokračování až se zlepší počasí.........
Náhledy fotografií ze složky SU 47 Berkut - stavba